Hoe ziet een bruiloft als weddingplanner eruit?
Voordat je je eerste eigen bruiloft gaat draaien, wil je misschien wel weten hoe zo’n dag er dan precies uit gaat zien. Wat kan je verwachten en wat zijn dingen waar ik echt rekening mee moet houden?
Fotograaf: Sanne Russcher
Ik neem jullie mee in een dag planning van een gemiddelde bruiloft:
Houd er vooraf rekening mee dat het een hele lange dag gaat worden. Jij zorgt dat je er als één van de eerste bent. Dat betekent dat je vaak al rond 08:00 uur op de locatie aanwezig zal zijn (dit is afhankelijk van de dagindeling van de bruiloft). Vanaf het moment dat jij op de locatie bent, ben je het aanspreekpunt voor de locatie en de andere leveranciers. Je zorgt dat alles klaar staat zoals het moet, voordat de eerste gasten worden ontvangen. Denk hierbij aan dat de styling is opgebouwd door de stylist zoals afgesproken, de taart aanwezig is en klaar staat, het personeel van de locatie weet wat wanneer moet gebeuren, de muziek voor de ceremonie klaar staat en wie deze gaat aanzetten, de babs weet waar hij/zij moet zijn en dat de koffie/thee klaar staat voor de aankomst van de gasten.
De eerste gasten komen aan en jij zorgt er meteen voor dat deze gasten zich op hun gemak voelen. Je speldt dan ook meteen de corsages op. Daarna vertel je waar de gasten naar toe mogen gaan. Je wijst gasten naar het toilet als ze daar naar vragen en beantwoord hun vragen. Zodra alle gasten aangekomen zijn, zorg je ervoor dat ze zich op tijd naar de plek van de ceremonie verplaatsen. Als alle gasten zitten geef jij een seintje voor de muziek en een seintje aan de bruidegom om te gaan lopen. Houd er dus rekening mee dat je met beiden moet kunnen communiceren, of dat je vooraf duidelijke afspraken maakt.
Fotograaf: Sanne Russcher
Na de ceremonie vertel jij kort even hoe de dag eruit zal zien, wie jij bent en dat ze bij jou terecht kunnen met vragen. Je begeleidt ze dan naar de juiste locatie voor de borrel/taart moment. Tijdens dat moment heb jij tijd om te zorgen dat alles voor het diner klaar staat, dat de keuken weet wanneer de stukjes zullen plaats vinden en dat de muziek bij het diner aanwezig is.
Tijdens het diner geef jij de mensen die en speech willen geven een seintje wanneer zij aan de beurt zijn. Ook geef jij de keuken een seintje wanneer de speech is afgelopen en de volgende ronde uitgelopen kan worden.
Na het diner geef je aan dat de gasten even tijd voor zichzelf hebben, omdat de avondgasten bijna zullen arriveren. Het bruidspaar heeft nog even tijd om zich op te frissen en eventueel zonsondergang foto’s te maken. Daarna zullen de avondgasten arriveren en kan het bruidspaar starten met de openingsdans. Het feest kan beginnen!!
Jouw taak als weddingplanner is heel divers per bruiloft. Dit hangt af van de dagindeling, de verwachting van het bruidspaar en de leveranciers. Ben je geïnteresseerd geraakt in dit vak en wil jij kijken of dit bij je past? Meld je dan nu aan voor de live-dag in het najaar via de knop hieronder.
Benieuwd naar de overige tips? Beluister mijn podcast ‘Say Yes with Es - De podcast’.
Meer trouwinspiratie? Volg mij gerust op Instagram!
Liefs Es